De bună seamă că tre’ să iei bacul ca să te treacă Dunărea

Învățământ (Categoria articolului)

S-au afişat şi notele de la Bacalaureat; mai deunăzi se afişaseră şi cele de la Evaluarea Naţională: nişte numere în dreptul altor numere de identificare. Ultima umilinţă. După ce că aceste generaţii de copii au fost de un sacrificiu cu repercursiuni psihologice încă nedepistate la întreaga lor capacitate de reacţie negativă, prin supunerea la traumele pandemiei, adică izolare forţată, distanţare, spaime, măşti, înţepături, “pepsiglas”, testări medicale, conflictele şi avalanşa deceselor familiale, schimbări de ritmuri biologice, statul prelung şi îndelung în casă cu ochii în ecran, cu minetea-n virtual, fără joacă-n natură, fără dezvoltarea capacităţilor fizice, apoi dezorganizarea învăţământului şi colacul peste pupăză cu greva profesorilor şi descoperirea lor prea de timpuriu a lumii fluctuante şi instabile, belicoase şi fals progresisto-democratice în care s-au trezit agresaţi social fără vreo vină anume, acum sunt învăţaţi că nu mai poartă un nume care să-i aducă faimă sau ruşine în familie şi la propria persoană în funcţie de cum se manifestă şi progresează în societate, ci sunt un număr... un număr de identificare. Sub un număr de identificare, la ce să-ţi mai pese? Nimeni nu te ştie, doar ai tăi de foarte aproape, care oricum…

   Aşadar ne uităm la liste, ne uităm la numere şi ne-ntrebăm: “al cui din Mizil e ăla de a luat bacul cu 10?”. “Iete că din Câmpina n-a luat nimeni media generală 10 ca-n alţi ani”. Şi “Mizilul” nu-i o glumă, are un liceu bătăios la învăţătură, contrar situaţiei precare a oraşului. Cu ochii din nou pe liste. Prahova 5 medii generale de 10, 3 în Ploieşti, una la Vălenii de Munte şi una… la Mizil, fără glumă. Continuăm lista unor numere de identificare fruntaşe în clasament. (Oare măcar acelor elevi din fruntea listei n-ar fi fost cazul să li se tipărească numele, în onoarea şi mândria lor şi pentru marea lor performanţă? Las’că, se ştiu ei între ei, nu tre’ să mai afle tot satul, nici de bine, nici de rău. Aşa e-n epoca modernă, să nu cumva să-i afecteze emoţional.) În afară de liceul din Mizil, Liceul Militar de la Breaza ne sare-n ochi. Felicităm cu această ocazie “Liceul Dimitrie Cantemir din Breaza” care se numără printre cele doar 27 de licee din ţară unde toţi elevii au luat examenul de bacalaureat, aflându-se în clasament pe poziţia 14 cu media generală a tuturor bacalaureaţilor de 8,92. Din 5323 de absolvenţi înscrişi la bac, în Judeţul Prahova, acest liceu ocupă locuri fruntaşe în clasament, 8, 23, 66, 87. Nu sunt numere de jucat la loto, sau… cine ştie? Dar Câmpina? Colegiul Nicolae Grigorescu, cel cu care ne-am obişnuit an de an în topuri şi-n frunte? Nu stă rău: primul elev în clasament pe poziţia 17 cu media 9,91: apoi la poziţiile 40, 44, 80, 94. De la celelalte licee avem de menţionat poziţia 118 cu media 9,73 (Liceul Energetic) şi poziţia 151 cu media 9,70 (Liceul Forestier). La Liceul Tehnologic cea mai mare medie a fost 8,84, iar la Liceul Mecanic 8,45.

 “- Şi cu promovabilitatea, cum stăm tovarăşi?” Permiteţi să raportăm: din 643 înscrişi pe municipiu, au promovat Bacu’ 472 (Gaudeamus igitur!), adică un procent de 73,40 la sută, mai bun cu o juma’ de procent decât media pe ţară şi cu 9 procente sub media pe judeţ. Mai raportăm că anul acesta Colegiul Nicolae Grigorescu a căzut în topul liceelor la nivel naţional, de pe locul 48 pe locul 66. Mai raportăm că la colegiul mai sus amintit, anul ăsta din 181 au luat bacul 177, la Energetic din 176 au luat 139, la Forestier din 157,119, la Petrol din 101 doar 29, iar la Mecanic din 28 doar 8.

   Ce ne mai plac statisticile! Să mai dăm una, cu promisiunea că redacţia noastră se va informa pe viitor şi de numele acestor elevi minunaţi care au obţinut notele de 10 la bac şi le va face publice. Aşadar notele de 10 în Câmpina la bac au fost obţinute în majoritate la Colegiul Naţional Nicolae Grigorescu după cum urmează: Română 3 (un 10 obţinut la Liceul Energetic), Matematică 2, Anatomie 2, Biologie 2 (ambele note de 10 obţinute la Liceul Energetic), Logică 4 (2 la Energetic), Chimie 3 (una la Energetic), Informatică 2, Sociologie 1, Fizică 1, Geografie 1, şi bomboana pe colivă 15 note de 10 la Istorie.

   Discuţia despre cât de uşoare au fost subiectele anul acesta a fost, este şi va fi una foarte amplă şi controversată. Unii le-au numit subiecte la mintea cocoşului, alţii le-au zis “subiecte pentru proşti”, jignind o generaţie mult mai inteligentă şi mai pragmatică decât cele care se îndreaptă uşor spre vârste ”în floare”, care au trăit în altă ordine şi-n alt tip de cultură şi cutume, iar din cauza pasivităţii şi obedienţei lor s-a creeat această mare ruptură între generaţii. Tinerii, ca să-şi oblojească debusolarea lumii false pe care adulţii le-o predicau, şi-au găsit o direcţie a lor în care-şi vor construi un alt fel de lume. Ca să verifici cât de reale şi adecvate au fost subiectele, n-ai decât să încadrezi rezultatele în curba lui Gaus. Dacă se potriveşte, atunci, felicitări celor ce le-au întocmit; ei s-au bazat pe ştiinţă şi pe sondaje sociologice ample. Nu confundaţi căpeteniile politice din ministere cu specialiştii de la bază care lucrează profesionist şi neştiuţi de nimeni.

 Încheiem cu “trecutul Dunării”. Când spui că cineva “te trece Dunărea”, ca regionalism, înseamnă că te critică, cicăleşte, beşteleşte, ceartă aprig, alungă. Se prea pare că şi societatea noastră îi cam “trece Dunărea” pe tineri. Încă se cântă în cor la nivel de mental colectiv cântecul de la grădiniţă “Ţară, ţară vrem ostaşi!”. Acei ostaşi sunt cei ce vor îngroşa rândul diasporei. Ţara lor ipotetică e dincolo de Dunăre. S-au grăbit politicienii să pună capăt grevei profesorilor, au şi spus-o clar pe gură, ca nu cumva să îngrădească drumul anumitor tineri spre universităţile din occident. Ca un fapt pur întâmplător şi anecdotic, ştiaţi că, dacă vrei să ajungi la universitatea locală, când te aflii în marile oraşe ca Belgrad, Viena, Bratislava, prin care trece Dunărea, trebuie să treci pe malul vestic al fluviului? O mică excepţie o face Budapesta, unde o parte din universitate este pe malul estic, să nu scape cumva Ardealul din vedere, cum nici bacul la istorie nu l-a scăpat la modul cel mai sumar.

    Drum bun în viaţă, dragi bacalaureaţi Câmpineni! De bună seamă că  sunt “multe visuri risipite ce vă umplu inima de jale”. Tocmai ce veţi sta cu diploma de Bac în mână, ştiind încotro, dar în neconcordanţă cu năzuinţele voastre cele mai profunde şi nu veţi uita niciodată aceste versuri de Vlahuţă ce v-au picat la bac. Probabil că foarte puţini dintre voi aţi ştiut că acel gen de poezie se numea rondel şi că “de bună seamă că” este locuţiune adverbială predicativă, care atunci când este urmată de conjuncţia “că” cere o propoziţie subiectivă. Noroc că nu v-au blagoslovit creatorii de subiecte de la toate materiile cu cerinţe de calibrul ăsta şi s-au mulţumit cu ce-i mai simplu şi mai lesne de citit printre rânduri.

Dan Precup