Explozia de la Crevedia. Gaz de slabă calitate, evaziune fiscală și multe alte nereguli care au dus la tragedia produsă în urmă cu câteva zile.
Actualitate (Categoria articolului)
Pe lângă faptul că stația GPL FLAGLAS SRL din Crevedia funcționa fără autorizații de mai bine de trei ani, apar din ce în ce mai multe informații despre nereguli grave care au dus la producerea deflagrațiilor ce au lăsat în urmă un adevărat dezastru.
La stația GPL din Crevedia se amesteca gaz de butelie cu propan pentru a fi vândut la suprapreț.
Un fost colaborator al lui Ionuț Doldurea, patronul stației GPL ce funcționa ilegal, a declarat că în locația din Crevedia se amesteca gaz de butelie pentru a-l vinde apoi ca GPL cu un profit uriaș. Conform declarațiilor date de fostul colaborator, marfa amestecată în stația din Crevedia costa între 0,70 și 0,80 de bani, dar aceasta era vândută cu sume de peste 3 lei pe litru. Gazul de butelie, pentru populație are o cifră octanică foarte mică, tocmai de aceea trebuia amestecat cu un gaz mai puternic, cu propan mai mult. La Crevedia acest transfer se realiza între cisterne, în weekend, de regulă noaptea când ISCTR - Inspectoratul de Stat pentru Controlul în Transportul Rutier nu efectua controale, pentru că în weekend această instituție nu lucra.
Evaziunea fiscală, este explicația scurtă a tragediei de la Crevedia, în opinia unui expert din Bulgaria.
„Incidentul din România s-a petrecut când GPL a fost transferat dintr-o cisternă într-alta, lucru care nu trebuie să se întâmple. Nici în Bulgaria nu se procedează astfel şi practic este absolut interzis, tocmai din cauza acestui potenţial risc existent şi daunelor foarte grave. De obicei, astfel de riscuri se asumă atunci când există un beneficiu financiar. În acest caz, nu pot spune dacă a existat (un astfel de beneficiu, n.r.), dar în Bulgaria, cu mulţi ani în urmă, a fost depistat un caz similar, în care se făcea transfer dintr-un camion în altul. Staţia respectivă a fost închisă. Transferul de combustibil dintr-un camion în altul nu era contabilizat de sistemul de control fiscal al Agenţiei Naţionale de Venituri şi, în consecinţă, TVA-ul putea fi evazionat. Factorul principal este financiar”, a spus expertul bulgar Svetoslav Bencev de la Asociaţia Bulgară de Petrol şi Gaze, comentând incidentul de la Crevedia, în emisiunea „Bulgaria, Europa şi lumea în atenţie”, transmisă de postul de radio Focus.
FLAGAS SRL are o cifră de afaceri uriașă, deși în anul 2022 figura cu doar 19 angajați.
Pe lângă faptul că firma funcționa de mai bine de doi ani fără autorizații, în anul 2023 firma FLAGAS SRL, care opera stația GPL din Crevedia, avea o cifră de afaceri uriașă, de 120 de milioane de euro. Totuși o cifră greu de imaginat pentru o firmă cu doar 19 angajați. Putem observa și faptul că în anul 2019, aceeași firmă a primit și ajutor de stat considerabil, fapt ce denotă că autoritățile statului au fost în complicitate cu această firmă de mai mult timp.
Statul român și instituțiile sale pot fi considerate autor moral în tragedia de la Crevedia. Chiar sub privirea "atentă" a autorităților, FLAGAS SRL opera ilegal, stația GPL, reușind să vândă o combinație de gaz rusesc ieftin, de slabă calitate amestecat cu propan, vândut la un preț de 3 ori mai mare. Probabil, dacă nu era vorba de sume "amețitoare" de bani și relații cu persoane politice influente, tragedia de la Crevedia ar fi putut evitată…
Surse info: anchetatorii.ro, defapt.ro, adevarul.ro, antena3.ro
Felix Precup